29.10.2012

COMUNICAT

          Biroul de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Brașov este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:

          Astăzi, 29 octombrie 2012, la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov se desfășoară procedura de audiere a unui număr de 43 de persoane față de care au fost emise mandate de aducere, în dosarul penal în care sunt efectuate cercetări față de angajați ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători (S.N.T.F.C.) C.F.R. Călători SA.

          Persoanele ce sunt audiate astăzi fac parte din Regionalele București, Brașov (incluzând aici județele Mureș, Sibiu și Brașov ) și Cluj (incluzând aici județele Cluj și Bistrița).

          Ca urmare a sesizării din oficiu din data de 17.03.2011, prin procesul-verbal al Secției Regionale de Poliție Transporturi Brașov din cadrul Direcției Poliției Transporturi a Inspectoratului General al Poliției Române – începând de la data sesizării și până în prezent, au fost și sunt efectuate cercetări penale privind fapte de corupție și asociere în vederea săvârșirii de infracțiuni săvârșite de personalul din cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A. în cadrul activității de verificare a documentelor de călătorie.

          Din cercetările efectuate în cauză a rezultat că astfel de fapte săvârșite de personalul din cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A. au o frecvență cu totul deosebită reprezentând un fenomen generalizat de corupție în sânul societății comerciale naționale, în legătură cu activitățile de verificare a documentelor de călătorie, până în vârful ierarhiei profesionale din structura respectivă a societății. Cercetările vizează un număr de peste două sute de persoane angajați ai societății, având calitatea de personal de tren (conductori și șefi tren), inspectori și revizori de specialitate din cadrul Revizoratului General Siguranța Circulației, astfel cum rezultă din următoarea ierarhie profesională:

          -

          revizor general

          -

          revizor centrali

          -

          revizori regionali

          -

          inspectori de specialitate

          2

          -

          personal de tren (conductor/șef tren)

          Din cercetări, reiese că în activitățile ce formează obiect al cauzei erau implicate un număr foarte mare de persoane, de o lungă perioadă de timp, sesizarea procesuală datând din luna martie a anului 2011, acestea fiind planificate cu caracter general și comise în consens prin conlucrarea dintre suspecți cu privire la săvârșirea actelor materiale, fiecare dintre aceștia conjugându-și eforturile cu alți suspecți, în combinații diferite, în funcție de circumstanțe.

          În acest sens, s-a reținut chiar folosirea unui limbaj comun cu anumite elemente de argou, între persoanele cercetate, cum ar fi:

          -

          a cârji (cârjeală, cârjă) – pretinderea sau primirea de bani de la călătorii frauduloși în scopul de a le permite acestora călătoria cu trenul (cârjeal㠖 activitatea respectivă; cârj㠖 suma de bani astfel obținută);

          -

          chior/-i – călător/-i fraudulos/-și care nu dețin/-e documente de călătorie;

          -

          colet/-e (pachet/-e) – persoane călători frauduloși cărora personalul de tren le permite călătoria frauduloasă respectivă la cererea propriilor organe de control;

          -

          a încărca trenul – activitatea infracțională de a permite călătoria frauduloasă a cât mai multor călători frauduloși;

          -

          a (nu) sta cu mortul (cu banii) pe tine – a (nu) deține asupra propriei persoane sumele de bani provenite de la călătorii frauduloși existând riscul de fi descoperit.

          -

          tren bun (tren puternic) – un tren cu care se deplasează, în mod constant, mulți călători frauduloși și de la care se pot obține în acest mod sume de bani considerabile.

          În sarcina suspecților au fost reținute, printre altele, următoarele acuzații:

          -

          infracțiuni de „luare de mită”, în formă continuată, în sarcina personalului de tren - reținându-se faptele persoanelor care, în exercitarea atribuțiilor de personal de tren în cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A., în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, au primit sume de bani de la persoane călători frauduloși pe trenurile pe care își desfășurau activitatea de serviciu, în scopul de a nu-și îndeplini îndatoririle de serviciu privind revizia legitimațiilor de călătorie privind pe acestea și a permite acestora călătoria cu mijloacele respective de transport pe calea ferată fără a fi în posesia documentelor de călătorie necesare în acest sens.

          -

          infracțiuni de „dare de mită”, în formă continuată, în sarcina personalului de tren - faptele persoanelor care, în exercitarea atribuțiilor de personal de tren în cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A., în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, au dat sume de bani organelor de supra-control în

          3

          scopul ca acestea din urmă să nu-și îndeplinească îndatoririle de serviciu privind efectuarea activității de control.

          -

          infracțiuni de „luare de mită”, în formă continuată în sarcina organelor de supra-control (inspectori) trenuri - reținându-se faptele persoanelor care, în exercitarea atribuțiilor de organe de supra-control în cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A., în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, au primit sume de bani de la personalul de tren, în scopul de a nu-și îndeplini îndatoririle de serviciu privind efectuarea activității de supra-control asupra acestora.

          -

          fapte de „instigare la infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice” – faptele persoanelor care, în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, determină personalul de tren pentru ca, în exercițiul atribuțiilor de serviciu de conductor tren sau șef tren, să nu-și îndeplinească atribuțiile privind revizia legitimațiilor de călătorie privind anumiți călători frauduloși, prin aceasta cauzând o pagubă patrimoniului S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A. prin neplata de către aceștia din urmă a legitimațiilor de călătorie, obținându-se astfel pentru acești călători frauduloși un avantaj patrimonial constând în cuantumul respectiv al legitimației de călătorie.

          -

          infracțiunea de „folosire în orice mod de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații”, săvârșite în scopul obținerii de bani, bunuri sau alte foloase - faptele persoanelor care, în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, aflându-se în posesia unor informații ce nu sunt destinate publicității privind efectuarea controalelor specifice, au folosit aceste informații și au permis accesul unor persoane neautorizate la aceste informații, pentru a-i avertiza pe aceștia din urmă despre controalele specifice pentru a nu fi descoperiți în activitatea infracțională de corupție, în scopul obținerii pentru sine și pentru alții de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite.

          -

          „asociere în scopul săvârșirii de infracțiuni” – fapta persoanelor care s-au asociat în scopul săvârșirii de fapte de corupție privind activitatea de verificare a documentelor de călătorie și de supra-control al acesteia în cadrul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A..

          Persoanele audiate astăzi la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov îndeplinesc funcțiile de inspectori de specialitate (supracontrol) în cadrul Regionalei S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A București (3 persoane), Brașov (5 persoane), Cluj (o persoană).

          Persoanele care îndeplinesc această calitate sunt suspectate a fi comis infracțiunile de „luare de mit㔠în formă continuată de la partidele de tren (conductori și șefi de tren) pe care le controlau, de la care primeau diferite sume de bani, în scopul neîndeplinirii atribuțiilor lor de control și al anunțării controalelor planificate asupra partidelor de tren, toate aceste acțiuni fiind comise în vederea sprijinirii activității infracționale a tuturor persoanelor implicate.

          4

          Cu privire la inspectorii de specialitate din cadrul Regionalei București se mai reține că aceștia sunt suspectați și de comiterea infracțiunii de „instigare la abuz în serviciu” deoarece aceștia determinau partida de tren să nu trateze corespunzător călătorii frauduloși.

          În sarcina inspectorului din cadrul Regionalei Cluj se reține în plus faptul că acesta a comis infracțiunea de „abuz în serviciu” – infracțiune asimilată infracțiunii de corupție – prin faptul că acesta și-a încălcat cu intenție atribuțiile de serviciu, în înțelegere cu revizorul central Cioncan Valentin, prin faptul că nu a tratat călătorii frauduloși identificați pe rutele controlate, prejudiciind astfel bugetul S.N.T.F.C. „C.F.R. CĂLĂTORI” S.A, asigurând un folos material pentru sine și pentru revizorul central Cioncan Valentin (reprezentat din sumele de bani primite cu titlul de mită de la călătorii frauduloși).

          În privința inspectorilor din Regionala București aceștia, având acces la informații nedestinate publicității privind controalele ce se efectuau pe anumite rute, controale ce vizau identificarea și tratarea potrivit legii a călătorilor frauduloși, anunțau partidele de tren (șefi de tren și conductori de tren) cu privire la efectuarea acestora, în scopul sprijinirii grupării infracționale așa încât să nu se ajungă la deconspirarea activităților lor și pentru a asigura folosul material rezultat din aceste activități.

          În mod particular, în sarcina inspectorilor din cadrul Regionalei Brașov se reține faptul că aceștia, cooptați fiind în echipe mixte de control cu lucrătorii de poliție judiciară din cadrul Secției Regionale Poliție Transporturi Brașov, al căror obiectiv era acela al identificării modului defectuos în care partidele de tren își îndeplineau atribuțiile de serviciu privind sancționarea călătorilor frauduloși, aceste informații având caracter confidențial, transmiteau șefilor de tren sau conductorilor de tren aceste informații pentru a determina astfel asigurarea folosului material pentru aceștia rezultat din comiterea infracțiunilor de luare de mită.

          Din cele 43 de persoane audiate astăzi, restul de 34 au calitatea de conductori de tren și șefi de tren.

          În cursul cercetărilor un aport deosebit a fost adus de către Inspectoratul General al Poliției Române – Direcția Operațiuni Speciale.

          În cauză au fost efectuate cheltuieli judiciare de peste 100.000 (una sută) mii RON (un miliard de lei vechi) până în acest moment procesual.